Metoda PETO inaczej zwana Metodą Nauczania Kierowanego polega na przygotowaniu osób z niepełnosprawnością do samodzielnego i niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Cel ten osiągany jest poprzez wzbudzanie w dziecku motywacji do działania, tak aby przejść do takiego poziomu funkcjonowania, który jest najbardziej optymalny dla danej jednostki, uwzględniając jej zaburzenia, a przede wszystkim możliwości.
Usprawnianie w Metodzie Peto polega przede wszystkim na:
- kontroli postawy i ruchów lokomocyjnych;
- koordynacji wzrokowo-ruchowo-czuciowo-słuchowej;
- odczuwaniu własnego ciała i orientacji w przestrzeni;
- orientacji w czasie;
- rozwoju osobowości i kontaktów społecznych;
- rozwoju mowy;
- kształtowaniu umiejętności rysowania, pisania, czytania;
- rozwoju emocjonalnym.
W nauczaniu kierowanym jest kilka ważnych, stałych aspektów, które są filarami tej metody. Zalicza się do nich:
- osoba prowadzącego – zwana również dyrygentem, konduktorem, przewodnikiem, która stwarza przyjazną atmosferę, która zwiększa motywację dziecka, planuje proces nauczania, organizuje i kontroluje go;
- praca w grupie – nieprzypadkowy dobór osób do grupy. Grupy te liczą od 4 do 8 osób w zależności od potrzeb dzieci;
- mowa (rytmiczność poleceń) – wykonując ruchy, dzieci opisują to, co robią chórem, a następnie liczą do pięciu, utrzymując konkretną pozycję. Mowa i rytm mogą ułatwiać opanowanie konkretnego ruchu i go regulować;
- program usprawniania i edukacji – wytyczanie celów krótko- i długotrwałych, przejrzyste programy dnia oraz oceny postępów półroczne i roczne;
- wyposażenie sal – pomieszczenia wyznaczone do prowadzenia zajęć metodą Peto wyposażone są w meble o specjalnej konstrukcji. Meble te charakteryzują się szczebelkową konstrukcją, która ma prowokować uczestników zajęć do chwytu i samodzielnego utrzymywania pozycji ciała;
- transfer – zdobyte przez dziecko umiejętności są następnie wielokrotnie wykorzystywane w innych czynnościach i sytuacjach.
Trzeba pamiętać, że warunkiem prowadzenia terapii jest rozumienie i spełnianie poleceń́ przez dziecko.